Witaj !   Zarejestruj się  |  Zaloguj się
velmar1
Jesteś tutaj:   Strona główna  |  Porady
ZAAWANSOWANE
Kategorie
Promocje
Języki
Polski
Waluty

Ceny zawierają VAT
v.fb.
FB.V.TEAM
youtube
Porady 

Zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem jak dbać o rower by wydłużyć jego eksploatację  i zachować dobry stan.

Żywotność roweru i części eksploatacyjnych zależy w głównej mierze od użytkownika.

 

Mycie roweru

Największym błędem w myciu roweru jest używanie myjek ciśnieniowych. Jest to łatwa i prosta metoda, ale mało kto zdaje sobie sprawę, że bardzo szkodliwa. Rower składa się z wielu części łożyskowanych. Myjąc w ten sposób ciśnienie wody nie tylko usuwa brud ale wręcz wciska drobiny piachu i wodę w łożyska powodując wymywanie smaru. Powoduje to zacieranie elementów ruchomych i w konsekwencji skracanie ich żywotności. Jeżeli nie ma innej możliwości, a nasz rower jest totalnie zabłocony po zawodach używaj niskiego ciśnienia i staraj się robić to z większej odległości. Niech najgorsze błoto spłynie z roweru, a dopieszczenie roweru wykonamy gąbką lub szmatką.

Sama woda nie szkodzi rowerowi, tylko metoda jaką stosujesz. Najlepszym sposobem umycia roweru jest gąbka z wodą z wiadrem. Dodajemy detergentu, najlepszy jest szampon do aut, i gąbką myjemy nasz sprzęt. Usuwamy w ten sposób zabrudzenia nie zamaczając nadmiernie łożysk. Ma to szczególne znaczenie dla fuli i łożysk suportowych hallowtech II.

Po każdym myciu spłukujemy delikatnie pianę gąbką i wycieramy do sucha. Należy pamiętać by po każdorazowym myciu zakręcić kołami, suportem i kierownicą. Rozsmarujemy w ten sposób wodę która mogła dostać się do smaru podczas mycia.  

Po każdorazowym myciu obowiązkowe jest  smarowanie łańcucha, inaczej momentalnie przerdzewieje.

Napęd

Zastanów się kiedy ostatnio czyściłeś i smarowałeś swój łańcuch?

Części napędowe to najczęściej zużywające się mechanizmy w rowerze. By napęd działał poprawnie i długo należy jak najczęściej o niego dbać. Piach, błoto i sól to najwięksi wrogowie łańcucha. Na ogniwach tworzy się pasta ścierna która momentalnie wyciera tryby i ogniwa powodując jego wydłużenie i konieczność wymiany.

Jeśli chcemy by napęd działał jak najlepiej i najdłużej konieczna jest jego regularna konserwacja. Najlepszym do tego preparatem jest benzyna ekstrakcyjna lub odtłuszczacz. Nalewamy niewielką ilość na szmatkę, obejmujemy łańcuch w dolnej części (między korbą a przerzutką tylną) i pocieramy wzdłuż by jak najbardziej wytrzeć zabrudzenia.

Co jakiś czas dolewamy benzyny na czyste miejsce szmatki i ponawiamy czyszczenie. Tak długo aż doczyścimy ogniwa. Pomocna będzie tu również szczoteczka do zębów, by dokładnie usunąć brud między ogniwami. Należy pamiętać również o zębatkach korby, kółkach przerzutki i trybach tylnego koła. Te miejsca również wymagają czyszczenia. Nadmierną ilość brudu usuwamy szprychą lub śrubokrętem, resztę szczoteczką i szmatką. Czym częściej będziemy wykonywać takie czynności tym mniej czasu będą one zajmować.

Co ile czasu należy myć napęd?

W zależności od warunków co ok. 150 km. Wtedy taka czynność zajmie nie więcej niż 5 min.

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na jakość działania i eksploatacji napędu jest jego smarowanie. W zależności od warunków eksploatacji możemy używać wielu środków. Najbardziej polecane przez nas ze względu na łatwość czyszczenia i ponownego smarowania są środki ceramiczne. Wytrzymałość powłoki na łańcuchu wynosi ok. 100 km i bardzo prosto się go potem usuwa i nakłada kolejną warstwę. Należy pamiętać by nie smarować łańcucha zbyt obficie. Lepiej by był on minimalnie mniej nasmarowany niż zbyt lepki. Wtedy zbyt łatwo przyczepia się do niego brud zmniejszając żywotność. Najlepszą metodą jest smarowanie za ( nalewamy kilka kropel na kciuk i palec wskazujący, mieszamy i nakładamypocierając na ok. 10 ogniw). Po całkowitym nasmarowaniu kręcimy kilka obrotów do tyłu by smar się równo rozprowadził i po 5 min. można jechać. Uwaga, smarujemy tylko łańcuch , nie ma potrzeby olejenia trybów i korb.

  


 

  

Jaka jest żywotność łańcucha? Wysokiej klasy łańcuchy wytrzymują od 1000 km do 5000 km. Tańsze – ok. 800 km-1500 km.

Zależy czy są użytkowane w czystym środowisku (na szosie) czy w trudniejszych warunkach (w lesie, błocie, piachu). Przy właściwym dbaniu i eksploatowaniu przebiegi mogą się wydłużyć. Niejednokrotnie zdarza się serwisować rowery z dużymi przebiegami bez konieczności wymiany napędu.

Dobry łańcuch kosztuje ok. 100-150 zł, prosty ok. 20-40zł. Nie można wymagać by delikatniejszy sprzęt działał tak samo dobrze i długo jak ten sportowy. I to my sami decydujemy o jego żywotności. Kiedy ostatnio zadbałeś o swój napęd? 

Ciśnienie w ogumieniu

Jak dobierać ciśnienie w oponach? Na bokach każdej opony podawane jest min i max dopuszczalne ciśnienie eksploatacyjne.

Jakie należy stosować ? W zależności od wagi rowerzysty i sposobu oraz warunków gdzie będzie jazda. W błocie i piachu jeździmy ok. 2-3 bara, na asfalcie i ubitych twardych drogach ok. 3-4. Rowery szosowe od 6 do 12 barów.

Jeżeli stosujemy ogumienie wyczynowe ( ok. 400-500 gram ) te parametry różnią się znacznie od podanych ze względu na dużo mniejsze opory toczenia. Opony te mają dużo mniejsze tarcie i w lesie wystarczy nawet 1.8 bara na przód i 2-2.5 na tył.

Przy niskim ciśnieniu opona wręcz idealnie wkleja się w teren powodując lepsze trzymanie, ale łatwo też o przycięcie i dobicie. Dlatego zawsze należy stosować zasadę, przód kieruje ( niższe ciśnienie-lepsza przyczepność ) tył napędza ( większe obciążenie roweru - wyższym ciśnieniem zmniejszamy opory ).

Czym większe ciśnienie tym mniejsze opory, ale i mniejsza przyczepność. Należy to wypośrodkowywać.


Kontynuuj Zakupy
Ilość: 0 szt.
Suma: 0.00zł
Zamów!
  LISTA ZAKUPÓW:   ROZWIŃ ZWIŃ
Informacje
Kontakt

   Sklep  VELMAR
05-820 PIASTÓW K/W-WY
UL.Harcerska 28

Tel: 22 723-59-82

sklep@velmar.pl

Pracujemy w godzinach
marzec-wrzesień

Pon. - pt. 11:00 - 19.00

sob.9.00-15.00

październik

Pon. - pt. 11:00 - 18.00

sob.9.00-15.00

Listopad -styczeń

Pon.-pt.11.00-18.00,

soboty: ---nieczynne

luty:

Pon. - pt. 11:00 - 18.00

sob.9.00-15.00

Mapa dojazdu:

Nowości
Oferta dnia



Copyright ©2017 velmar.pl
Podane ceny zawierają podatek VAT.
Oprogramowanie i grafika © 2014 Mysklep.pl
Powered by osC PRO Wszelkie prawa zastrzeżone.